Pagina's

donderdag 9 juli 2015

(bijna) Vakantie- doe-tips



Jawel, jawel, nog een nachtje slapen en dan is het .... zomervakantie!!! Tenminste, als je vijf jaar bent en naar school gaat. Als je moeder /jongere broer en zus bent dan niet. Dan is het de komende weken vooral onhandig. En druk, omdat de grootste freule ineens de hele dag op je lip zit. Vakantie of niet, we zijn in ieder geval vrij van die vreselijke school-run elke dag. Dat vind ik persoonlijk een enorm groot feest. Geen wegrennende en spartelende kinderen in regenpakken wurmen, korstjes oudbakken brood tot feestelijke broodtrommellunch omtoveren, of spugende baby's havermout proberen te voeren onder enorme tijdsdruk. Ik ben van plan de hele bende zes weken lang in pyjama te laten rondlopen. Of alleen in zwembroek, nog beter. (Nee natuurlijk niet mam, maak je geen zorgen.) 

Nou goed. Kinderen vrij, zeeën van tijd, jullie hebben nood aan leuke zomeractiviteiten. Dat voel ik gewoon zo aan. En ik ben de beroerdste niet, dus ik verzon drie knetterend leuke dingen om te doen, voor het ultieme vakantiegevoel in je eigen tuin. En weet je wat? Ik zette het nog allemaal in een leuk blaadje voor jullie ook. Dus hop hop, naar de Coop! En haal de 'Aan de Keukentafel'! En voor de luie mensch, hier de link naar het online blad. 



Wat echt heel erg leuk is om te maken, is de waterval. Gewoon alleen al voor de kick dat je helemaal zelf iets met een schroefboormachine gaat doen. (ik neem even voor het gemak aan dat ik vooral vrouwelijk publiek heb. Ben je man? Super leuk, je bent stoer! Ook met je schroefboormachine.) Kijk, ik woon met een Timmerman in huis. Dus hij doet de dingen met hamers, schroeven en machines. Maar ik kan dat ook heus wel. Op een blauwe maandag zaagde en timmerde ik zelf nog eens een keisterke konijnenren in elkaar. Met bouwplan en al. Maar nu ging ik dus een waterval bouwen. Met een plank, lege flessen en schroeven. Het leuke is, dit kan iedereen, want je kunt het niet verkeerd doen en het hoeft niet mooi te worden. Alleen leuk.

Het moeilijkste van de hele knutsel was nog wel het eindresultaat fotograferen. Want ik zette de waterval in onze buurttuin tegen een fleurig struikje en pakte mijn camera. Ik draaide me weer om, en zoals dat dan gaat zaten er ineens acht meisjes aan de waterval te pulken. Of ze ook mochten. Het is een wonder dat niet op elke foto tien handen staan. Maar wat ik dus wil zeggen: het ding is een hit.
  


 Wat ook heel leuk is om te doen, is een ijsstokjespuzzel maken. Ten eerste omdat je er krankzinning 
veel ijsjes voor moet eten. Ten tweede omdat je denkt dat je iets simpels maakt, en dat blijkt dan een waanzinnig moeilijke puzzel te worden. Het leukste van alles vind ik eigenlijk nog wel dat de grote freule eens een keer in het blad staat. En ook nog met haar verjaardagskroon die ze nooit meer af wilde zetten. 



Goed, als ik dan toch alle knutsels aan het promoten ben: ik maakte ook nog zelf magisch zand. Voor als het regent of het strand te ver weg is. Simpel, het ruikt lekker. En ik vond het ook fijn om het na het spelen gewoon lekker weg te mieteren. Speelgoed dat er daarna niet meer is, ik hou er van. 


Succes dus allemaal en fijne (bijna) zomervakantie! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten