Pagina's

maandag 20 juni 2016

Gewoon mooi en een geniaal idee -Turkse avonturen deel 3






Vanochtend zong ik uit volle borst met het koor op school: 'Zingt, zingt het is zomer, zingt dat alles weerklinkt!' Dat was enigszins absurd aangezien ik nog druipend op mijn kaplaarzen stond, in een warme trui. Dus terwijl in Nederland voor de vijfde of zesde of zevende keer dit jaar de herfst is begonnen, hunker ik naar warmte. Zon, geen kleren aan, geen weerbericht bekijken en vooral gewoon een onbekommerde zomer. Nou ja. Wat niet is, kan nog komen. Maar ik dacht ineens, wellicht moet ik iedereen vandaag gewoon op wat zonnige plaatjes trakteren om in zomerse sferen te komen. Ik zal ze toch voor we alwéér op vakantie gaan, moeten laten zien. Haha. Dat zet ik er voor de zekerheid maar achter. Want ik begin zelf ook wel in te zien dat de vakantieplannen dit jaar wat manische vormen beginnen aan te nemen. 



Misschien moet ik daar in de toekomst maar mijn werk van maken: professioneel vakantie vieren. En dat ik daar dan een boek over schrijf hoe je dat doet enzo. Willen jullie dat? Serieus? Dan ga ik dat doen hoor! Boordevol tips zit ik. En anekdotes, en heel goede verhalen ook. Van het hoe ga je op een avontuurlijke kampeervakantie, tot een alleen-op-vakantie-met-mn-trio verhaal, het hoe ga ik op reis in eigen (moes)tuin hoofdstuk, tot hoe overleef ik een urendurende vliegreis met drie kinderen met vertraging en turbulentie. Het grote vakantieboek. Maar dan net anders. Nou goed, wie een uitgeverij weet, meldt u maar! Dan ga ik alvast een roadtrip plannen. Bijvoorbeeld. (En nou niet mijn idee jatten he. Dat dat even duidelijk is. Ík ga dat boek maken.)




Nou goed. In de categorie reisbestemmingen, in deze aflevering: de relaxte gezinsvakantie op een zonbestemming. Deze categorie doe ik niet zo vaak, maar ik kan uit ervaring zeggen: dit is de hemel! Je kunt slapen, zwemmen, zonnen en dutten en lekker eten, genieten van mooi uitzicht en de kinderen doen dit allemaal ook. Je moet alleen even wat tickets kopen en een vliegreis doorstaan. Klein minpuntje. Maar je bespaart ook al snel kosten... 


Op zwemleskosten bijvoorbeeld. Heb je een kind dat nog zijn A diploma moet halen? Dan is een zonbestemming met zwembad zeer aan te raden. Je bespaart jezelf zo een half jaar afzien in een bloedhete hal, door gewoon tien dagen zelf privé les geven. Kan het kind bij thuiskomst meteen afzwemmen. En je sport zelf gratis mee. Want zeg nou eerlijk, wanneer heb je voor het laatst een minuut gewatertrappeld? Zwáár man! 


Hierboven het levende voorbeeld van de besparing: de grote freule die aan het eind van de vakantie keurige baantjes op haar rug trekt, terwijl ze de dagen ervoor woest fulminerend aan elke vakantieganger duidelijk probeerde te maken dat de rugslag achterlijk, idioot, veel te moeilijk en levensgevaarlijk was. Want er komt dan water in je ogen. Dus waarom zou je? Ze mag zondag afzwemmen voor haar A. Ik moet nu al huilen van trots. Haar allereerste diploma... 


Voordat ik dat halve vakantieboek hier ga schrijven, dan gewoon nog wat mooie plaatjes. Daar is zo'n zonvakantie ook goed voor. De esthetiek van stenen, parasols, glitterend water, kleine handjes op grote ruggen en gelukkige kinderhoofdjes. Dat heeft iedereen nodig. Zeker als in Nederland het moesson seizoen is begonnen. Dus kijk, geniet, en verheug je op betere tijden. Houdt moed! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten