Pagina's

zondag 9 november 2014

Verjaardagsgeluk #2









Ik ben niet zo goed in dingen half doen.
Ik trek liever áltijd álles uit de kast.
Letterlijk.
Zo kun je hier regelmatig niet met goed fatsoen over de vloer komen.
Want de freules houden ook van kasten leegtrekken.
Maar goed, soms neem ik me dingen voor
dat het wel wat minder kan bijvoorbeeld.
Omdat ik ook wel eens moet slapen
(Is vandaag mislukt, ik hoor de Dom middernacht slaan
maar ik heb nog zoveel verhalen te vertellen! New York wacht nog en
dit weekend vol onverwachte wendingen...)
of gewoon, omdat het ook wel minder mag.

Zo zijn er ongemerkt in de vier jaar dat ik nu kinderverjaardagen mag vieren
heel wat tradities ingeslopen.
Daar hou ik van.
Dingen vieren volgens een bepaalde manier
zodat je je er van te voren al zo op kunt verheugen.
Maar de verjaardagstradities lopen een beetje uit de hand.
Zo moest ik én een ontbijttafel met jaarring, bloemetjes, kadootjes en verse croissantjes dekken
én een zelfgemaakte verjaardagskroon daarbij klaarleggen
én een feestje met een indrukwekkende marsepeinen taart organiseren
bovendien blijven al mijn vrienden altijd plakken
dus er hoort complete catering bij zo'n feestje.

Dan zijn we er nog lang niet.
Want de meisjes krijgen altijd een zelfgemaakt kado van ons,
en een zelfgemaakt verjaardags t-shirt
en gaan we op de echte verjaardag met z'n allen naar de dierentuin
en trakteren we iets wat we lekker met elkaar kunnen bakken.
Goed.
Ik ben nu moe van het opsommen van dit lijstje.
Jullie van het lezen ervan waarschijnlijk
en dus moest het dit jaar maar niet allemaal.

Nou ja, wat ik van dit lijstje niet uitvoerde?
Ik vergat de verjaardagskroon.
En vond een rondslingerend exemplaar van de grote freule
(die inderdaad al 1,5 jaar gewoon slingert)
de jarige was er gelukkig mee.
Ik niet.
Want ik had dat verjaardags t-shirt ook nog niet gemaakt.
En zo stond ik (wederom na middernacht)
te knippen en te strijken aan een shirt,
terwijl de verjaardag, ook de echte, al was afgelopen.
Uit schuldgevoel...
Maar, ze moest nog wel trakteren, en daar hoort ook een feestoutfit bij
en... nou ja. Zo gingen de hormonen weer eens met me aan de haal.
Ik ben niet goed snik, ik weet het.
Toch heb ik hoop dat het ooit goed komt.

Dus zie hier de gelukkige drie Jarige
met traktatie
die ze zelf graag wilde maken. Koekjes.
Ik vond dit een nogal simpel plan,
Gewoon koekjes in een zakje.
En lekkere, echte koekjes met suiker enzo
want dat mag vanaf volgend jaar niet meer
met verantwoorde schooltraktaties....
Werd ik toch weer aangekeken
als dat irritante wijf dat de lat van trakteren veel te hoog legt.
Tenminste, niet dat iemand je echt vuil aankijkt hoor,
maar ik hoor het als ze kraaien
'wat creatieeeef!'
Gelukkig zijn kinderen veel blijer met de flesjes bellenblaas
en stempels die de rest uitdeelt
en dat vind ik een geruststellend idee.
Dat ik het lekker toch een beetje voor niks doe
dat hele gebak.

Dan nog een ding dat ik niet deed:
we gingen niet naar de dierentuin.
Maar speelden met het verse speelgoed.
Dat kinetic sand, man wat een goed kado!
Dat moet iedereen in huis halen.
Urenlang kneedplezier.
Geen kind aan.
Daar kan geen olifant, aap of tijger tegenop!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten