Pagina's

maandag 11 mei 2015

Texelse tulpen

Ze komen er voor uit Japan, China, de VS; Hollandse tulpenvelden in bloei. Felgekleurde strepen doorkruisen groene akkers. Prachtig. En al 34 jaar zag ik ze nauwelijks. Simpelweg omdat ik niet tussen de bollen woon. Een keer ondernam ik een dappere poging om naar de Keukenhof te gaan. In april, hoogzwanger van Savine. Er bloeiden wat armetierige sprietjes. Het was een koud voorjaar geweest. 


En zoals dat gaat, juist als je er niet naar op zoek bent, vind je het. Texelse tulpen, velden vol. Tussen de frisgroene bossen en duinranden ingeklemd. Ik reed er dagelijks voor om. Gewoon even kijken hoe die kleuren je te gemoed stralen. 






Ons laatste Texelse uurtje ging in, we reden nog een rondje langs vogelmeertjes in de storm. Wat denk je? Een zelfpluktuin vol met de prachtigste exemplaren, geurend en al. In storm en in regen werd mijn moederdagboeket geplukt. Ik moest mijn ogen dichtdoen want het was geheim. Dat deed ik (natuurlijk niet). Texel, je bent nog mooier dan ik dacht! 





2 opmerkingen: