Pagina's

maandag 19 oktober 2015

Appelig

We zijn wat appelig de laatste tijd. We zijn namelijk druk bezig om met zijn vijven viertien-en-een-halve kilo's appelen te verorberen. Dat klinkt als een immense hoeveelheid. En dat is het ook. Alleen tijdens het plukken leek het mee te vallen, ieder een tasje. Wij stadse mensen zijn dat natuurlijk niet zo gewend he, live oogsten en dan een beetje hoeveelheden inschatten. Zo midden in de natuur enzo. 







Want wat een stadse gebeurtenis is die hele appelplukdag. Net als vorig jaar (klik) liep heel Utrecht uit om nou eens even met de laarzen in de klei een boerderijbeleving te ondergaan. Lekker idyllisch bloemen plukken en struinen over de boomgaard. En daar dan foto's van maken, omdat we met z'n allen zo fijn oer bezig zijn. Ondertussen onze kinderen uitgebreid onderwijzend over appels en dat ze aan een boom groeien en niet in een zakje in de supermarkt. Nou wisten onze moestuinkabouters dat al lang, maar die waren gewoon hebberig. Uit onze tuin kwam een miezerige aangevreten appel. Daar heb je niks aan. 



  

Viertien-en-een-halve kilo. Ik zeg het nog maar eens. Da's een berg. We maakten een lijstje wat je met zoiets doet. Elke week een nieuw appelrecept was mijn plan. Met een verlekkerende foto erbij, zodat ik uw allen hier op allerhande verukkelijke recepten kon trakteren. Maar weet je? De meeste appelrecepten zien er eigenlijk niet heel aantrekkelijk uit. Appelmoes bijvoorbeeld, waar we liters en liters van maakten en opaten, da's gewoon geel-bruine prut. Kun je in een leuk potje of pannetje presenteren, maar het blijft smurrie. Met een bruine zweem. Rode kool met appeltjes, leek een goed idee. Maar ik heb geen foto, ik was te druk bezig met het voorkomen van een permanente kleursverandering van mijn interieur, aangezien Otto het maaltje dusdanig smerig vond, dat hij er liever mee gooide. Ik maakte tarte tatins, appelpannenkoeken, appelmoes-pannenkoeken, gekarameliseerde appeltjes met vla en  allemaal waren ze op voordat ik ze op de foto had kunnen zetten. Alleen deze jongens kreeg ik aan het poseren: 


De appelflappen. Nou geloof ik niet dat iemand daar een recept voor nodig heeft (vouw in stukjes gesneden appel met rozijnen en kaneel in een plakje bladerdeeg)  dus daar ging mijn appelplan de soep in. Daar zeg je me wat. Zou dat lekker zijn? Appelsoep? Wie weet is het wel fotogeniek... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten