Pagina's

maandag 11 augustus 2014

Klein geluk in een roze tutu




















































\







De grote freule windt er meestal geen doekjes om.
Ze heeft een erg uitgesproken smaak om het zo maar eens te zeggen.
Alles wat niet roze, glitterig of jurk is, is lelijk.
Op straat spreekt ze meisjes met oorbellen aan met de vraag:
'Hoe oud ben jij?'
Niet begrijpend geven deze deernes dan maar antwoord,
waarop Savine veelbetekenende blikken naar mij werpt als ze 4, 5 of 6 jaar oud zijn.
'Zie je wel? Zij mogen wel oorbellen,' snoeft ze dan.
We doen haar dus vreselijk veel leed aan,
door haar oorbelloos, make-uploos en soms zelfs met broek door het leven te laten gaan.
Arm kind.

Nu wilde de roze prinses al jaren later timmerman worden
wat wel een geruststellende gedachte was.
Maar ook dat is ineens voorbij.
'Ik word later barelina,' beweert ze sinds twee weken stellig.
Nu heb ik niet veel met roze, glitter, en make up,
maar ballerina's...
Ja.
Daar heb ik wel een zwak voor.
Dat was stiekem ook mijn droom...
Met spitsen, en een bar in mijn kamer en alleen maar klassieke muziek luisteren.
Dat je als ballerina ook enige souplesse, lenigheid en gratie nodig hebt,
was wel een tegenvaller.
Die eigenschappen zaten helaas niet bij mijn genenpakketje inbegrepen.

Dus toen ik echte balletpakjes tegenkwam
kon ik niet anders.
Ik ging daar een meisje echt heel erg blij mee maken.
Ze moest er even wat stickers voor sparen
door maar eens een paar avonden niet eindeloos uit haar bed te komen.
Het lukte
en benieuwd plukte ze aan haar verrassingspakketje.
En echt,
Ik denk dat ze nog nooit zoiets moois had gezien.
Én roze, én glitters, én een tutu, met 'lerring' en beenwarmers.
Gelukkiger is ze nooit geweest.
Volleerd draaide ze pirouettes door de kamer.
Je begrijpt,
dat pakje mocht nooit meer uit.
Zo kwam het dat ik een week naar de boerderij ging
met twee kunstig trippelende ballerina's in de modder.
Dat leverde wat heel wat wonderlijke plaatjes op
waarover de volgende keer meer.
Ik geloof dat ik in september maar eens op zoek ga naar balletlessen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten